“Shadow Copy” tar säkerhetskopior på dina filer så att du kan återställa versioner av dessa om du skulle skada eller förlora dem på något sätt.

“Shadow Copy”  finns i Windows 7 Business, Ultimate, Enterprise, Windows Vista Business, Ultimate, eller Enterprise och Windows XP Business, Ultimate, Enterprise. 

 

1. För att använda “Shadow Copy” ska du högerklicka på en fil eller mapp som t.ex. C: och där väljer du “Restore previous versions”. “Shadow Copy” fungerar utmärkt på enstaka filer eller hela mappar.


2. I listan väljer du en tidigare version och klickar på “Restore” om du vill återskapa eller “Copy” om du vill kopiera det gamla innehållet till ett nytt plats.

3. Nu ska du klicka “Restore” för att köra återställningen, eller så behöver du inte återställa hela mappen utan du kan gå in i mappen genom att markera och välja “Open” och sen kan du navigera till filer som du vill återskapa och kopiera endast dessa enstaka filer. Det gör du manuellt genom att högerklicka enskilda filen som du vill ha sparat och välja “Copy”, sen navigerar du dit du vill spara det kopierade filen, högerklicka där i och välj “Paste” för att “klistra in”.